Samen duurzaamheidsdoelen bereiken: van ambitie naar actie
Hoe slimme ontwikkelingen tot betere resultaten voor de klant leiden
Sinds dit jaar is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van kracht. Deze Europese richtlijn verplicht bedrijven om jaarlijks een duurzaamheidsrapportage uit te brengen. Om onze klanten te helpen bij het opstellen van hun rapportage en hun duurzaamheidsdoelstellingen te behalen, biedt GP Groot binnenkort klantrapportages aan met de nodige data over de ingezamelde afvalstromen.
Wat is de impact van jouw bedrijfsactiviteiten op het klimaat? Het is een van de vragen van de CSRD richtlijn die ondernemingen verplicht te rapporteren over hun duurzaamheidprestaties, aan de hand van verschillende criteria. Afgelopen jaar is de verplichting ingegaan voor grote bedrijven en in de komende jaren zal de richtlijn ook gaan gelden voor kleinere bedrijven. Ewald Bakker, directeur inzameling west bij GP Groot inzameling en recycling, vertelt over het initiatief om klanten hierbij te helpen: “We willen dat onze klanten over de informatie beschikken die ze nodig hebben. We hebben hen betrokken bij onze plannen en gevraagd wat zij nodig hebben voor hun rapportages. Daar kwam uit dat ze behoefte hebben aan inzicht in data over hun afvalinzameling- en recycling, en de CO2-emissie die daarmee gepaard gaat.” Op basis van deze data en grondige analyse kunnen onze duurzaamheidsspecialisten samen met de klant verbeteracties in kaart brengen om de doelstelling te behalen.
““Klanten worden gemotiveerd om zelf actie te ondernemen wanneer ze hun cijfers aan de voorkant zien. En dat motiveert ons weer om aan de achterkant te ontwikkelen zodat zij betere resultaten halen.””
Inzicht in CO2-emissie en -reductie
Achter de schermen is de afgelopen periode hard gewerkt aan het doorontwikkelen van de klantrapportages. Met deze rapportages wordt voor de klant inzichtelijk gemaakt hoeveel emissie er is ontstaan bij het inzamelen en verwerken van bedrijfsafval. Maar de klantrapportage bevat meer dan dat, vertelt Aron Kuijper, KAM coördinator bij GP Groot: “In de rapportage vind je ook gegevens over hoeveel afval er is gescheiden en hoe dat is verwerkt, bijvoorbeeld gerecycled of ingezet voor energieopwekking. Je kunt zelfs zien hoe hoogwaardig dat afval is verwerkt, want hoe hoogwaardiger dat is gedaan, hoe minder grondstoffen er verloren zijn gegaan. Ook zie je de impact terug van de manier van afvalinzameling, bijvoorbeeld wanneer er wordt gereden met elektrische vrachtwagens of gebruik wordt gemaakt van een slim logistiek systeem.” De tool en de rapportage zijn slechts enkele voorbeelden hoe GP Groot haar klanten helpt bij het realiseren van duurzaamheidsdoelstellingen.
Slimme ontwikkelingen voor betere klantresultaten
Er wordt veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van tools en rapportages voor klanten. Ewald legt uit waarom: “Je kunt het zien als de voorkant en de achterkant van ons bedrijf: aan de voorkant draait het om de relatie met onze klanten en aan de achterkant zijn we bezig met slimme oplossingen wat leidt tot betere resultaten voor onze klanten. Hoe beter we ons best doen aan de achterkant, hoe beter de resultaten bij onze klant. We staan voor efficiëntie, kwaliteit en slim werken, daarin willen we het verschil maken.”
Er werken gespecialiseerde duurzaamheidsadviseurs binnen het bedrijf die zich bezighouden met het adviseren van klanten bij hun duurzaamheidsvraagstukken. Op basis van onder andere de CSRD rapportage wordt er meegedacht met de klant hoe de duurzaamheidsdoelstellingen kunnen worden behaald. Dat gebeurt aan de hand van branchegerichte data, waar de data van de klant tegen af wordt gezet. Aron: “Zo kunnen we gericht laten zien waar er verbeterd kan worden. Veel bedrijven hebben de ambitie om betere duurzaamheidsresultaten te halen dan het branchegemiddelde. Het kunnen tonen van goede cijfers is natuurlijk essentieel voor belanghebbenden, zoals partners waarmee het bedrijf samenwerkt, aandeelhouders en overheidsinstellingen. Steeds vaker is er ook een intrinsieke motivatie vanuit de directie en wil zij aan medewerkers aantonen dat zij zich sterk beweegt op het vlak van duurzame bedrijfsvoering.”
““Door klanten te betrekken bij ontwikkelingen ontstaat er een nauwe samenwerking. We slaan wegen in met elkaar en bouwen aan een relatie voor de lange termijn. We zijn echt partners.””
Wederzijdse stimulans om doelen te behalen
Tijdens het ontwikkelen van dergelijke tools wordt doorlopend feedback en input gevraagd vanuit klanten. Ewald vergelijkt het met het spelen van een spel: “We worden gestimuleerd door de vragen die we krijgen van bedrijven met grote hoeveelheden afval. Wanneer we iets ontwikkelen, zoals de CSRD rapportage, hebben andere klanten daar ook weer voordeel van. We merken dat iedereen daar enthousiast van wordt. Zo zijn er hout- en betonproducenten die op zoek zijn naar een bepaalde grondstof en bij ons aankloppen voor data of advies over hoe ze afvalmateriaal terug kunnen leveren. Bedrijven weten ons hiervoor te vinden.”
“Het is een bevestiging dat we op de goede weg zitten qua ontwikkelingen”, vult Aron aan. “Achter de schermen zijn we al langer bezig met dergelijke projecten en nu is het tijd om te versnellen.”
Begin 2025 zal de basisversie van de CSRD rapportage beschikbaar zijn voor klanten van GP Groot inzameling en recycling. Later zal een uitgebreidere versie volgen voor grote bedrijven met data op nog gedetailleerder niveau.
Wil je weten hoe wij je kunnen helpen?
Neem contact op met Aron Kuijper:
a.kuijper@gpgroot.nl | 088-472 01 61