Nieuw dienstenpakket van GP Groot inzameling speelt in op uitdagingen en vraagstukken rondom afvalbeheer
Samen duurzaamheidsambities waarmaken
Over vijf jaar moeten bedrijven 50% minder afval produceren. In 2050 mogen bedrijven zelfs helemaal geen afval meer hebben. Maar hoe haal je die doelstellingen? En wat kunnen we met elkaar bedenken om het nóg slimmer aan te pakken, zodat er überhaupt minder afval ontstaat? Het zijn vragen die GP Groot inzameling dagelijks ontvangt van haar klanten. Daarom zijn er in het afgelopen jaar en aantal nieuwe diensten geïntroduceerd die bedrijven helpen bij het bevorderen van afval scheiden, verminderen en voorkomen.
Bedrijven gaan steeds meer inzetten op duurzaamheid en dat is merkbaar bij GP Groot inzameling. Ronald Molenaar, transitie- en tendermanager, is verantwoordelijk voor alle offertes, (Europese) aanbestedingen en de ontwikkeling van de nieuwe diensten: “We krijgen steeds meer vragen van klanten over wat zij concreet kunnen doen om richting een circulaire economie te gaan. Zo willen ze bijvoorbeeld weten op welke manier ze het beste afval kunnen scheiden en afvoeren, maar ook hoe ze het kunnen recyclen of verminderen. Ze willen het graag goed doen en vooral slimmer, maar weten vaak niet hoe.”
““Bij GP Groot willen we waarde toevoegen voor onze klanten. Dan moet je dat ook doen en niet alleen zeggen””
Ronald Molenaar, Transitie- en tendermanager
Ronald Molenaar, Transitie- en tendermanager
Afgestemd op klantdoelstellingen
Ronald en zijn team beschikken over de kennis om bedrijven te helpen met die volgende fase. “De ene vraag leidt weer tot de andere. Dan zijn we samen met de klant bezig om een oplossing te implementeren en komen daar weer vragen uit voort zoals hoe ze de communicatie richting hun medewerkers kunnen optimaliseren. En zo ga je steeds dieper de organisatie in.” Zijn team ontwikkelde verschillende diensten die samen het Impact Programma vormen. De diensten helpen de klant om bedrijfsafval en CO2-uitstoot te verminderen. Een voorbeeld is de afval sorteeranalyse. Deze geeft de klant inzicht hoe het restafval nog beter kan worden gescheiden en hoe kosten kunnen worden bespaard. “De diensten helpen onze klanten bij het realiseren van hun doelstellingen. We kijken waar er kansen en mogelijkheden zijn en vervolgens bedenken we samen hoe we daar vorm aan kunnen geven.” Inmiddels bestaat het Impact Programma uit een tiental verschillende diensten waar zowel bestaande als nieuwe klanten gebruik van kunnen maken.
Uitdagingen en vraagstukken
Zijn er dan echt nog zoveel afvalvraagstukken? “De diensten zijn vooral gericht op de grotere organisaties bij de overheid, onderwijs, in de industrie en de zorg,” vervolgt Ronald. “Zij doen al aan bronscheiding, maar lopen toch tegen uitdagingen aan. Zo verdwijnt er intern nog teveel afval in de verkeerde containers. De hulpvraag ligt dan op het vlak van bewustwording en gedragsverandering bij medewerkers.” Ook gewijzigde regelingen vanuit de overheid leiden vaak tot vragen, zoals het PMD-afval, waar eerst blikjes en flesjes bij in mochten. “Nu worden die weer gescheiden en dat moet gecommuniceerd worden. Maar ook een nieuwe regeling zoals de CSRD, die bedrijven verplicht om te rapporteren over de impact van hun afvalbeleid op het milieu, leidt weer tot vragen.” Het zijn slechts enkele uitdagingen waardoor bedrijven vragen blijven hebben en waar het team haar diensten op aanpast.
Samen pionieren
Of het mogelijk is om in de toekomst op 0% bedrijfsafval uit te komen, betwijfelt Ronald. “Je zal altijd afval blijven houden, zeker in een branche zoals de zorg. En daarbij zijn niet alle afvalstromen te recyclen.” Hoewel de core business voor GP Groot inzameling ligt bij het inzamelen van afval, is het aanbieden van advies inclusief hulp bij de implementatie en uitvoering, de volgende stap. “Met het Impact Programma springen we in op de behoefte die er is. Bij GP Groot willen we waarde toevoegen aan onze dienstverlening. Dat moet je dan niet alleen zeggen maar ook doen. We willen met de klant echt impact maken. Dus laten we samen pionieren.”
““We willen voorop lopen in de markt, dus we investeren in oplossingen om betere resultaten voor de klant te realiseren””
Het Impact Programma bestaat uit:
- Impact plan: Een plan van aanpak voor het concretiseren, plannen en uitvoeren van duurzaamheidsambities.
- Inpandige inventarisatie afvalscheidingsmodules: We maken inzichtelijk welke afvalstromen waar vrijkomen en zorgen dat de juiste inzamelmiddelen op de juiste plekken staan.
- Weegdata analyse: We analyseren en optimaliseren op organisatie- en locatieniveau de soorten afvalstromen, de hoeveelheid per soort en het aantal ledigingen.
- Afval sorteeranalyse: Waar bestaat het restafval uit? Door het restafval te sorteren ontstaat een overzicht van de kilo’s/het volume per materiaal en brengen we de recyclemogelijkheden in kaart.
- Audit: Een tussentijdse kwaliteitscontrole van de afvalinzameling, waarin alle facetten worden meegenomen.
- Communicatiecampagne: Interne communicatie campagne om afval scheiden zo gemakkelijk mogelijk te maken en om doelstellingen te communiceren en te realiseren.
- Ketenoverleg: Wij verbinden de keten om circulaire verandering te realiseren. We gaan in gesprek met interne en externe stakeholders om afval te voorkomen én verminderen.
- Workshops en gastlessen: Voor bewustwording over afvalscheiding en het zetten van circulaire stappen. Iedere workshop wordt op maat gemaakt.
- Informatiesessies: Bij het starten of wijzigen van een nieuw afvalbeleid is het informeren van stakeholders en collega’s enorm belangrijk. Iedere sessie wordt op maakt gemaakt.
- Showcase: De showcase toont in één oogopslag waarom afval scheiden belangrijk is en wat er van afval gemaakt kan worden wanneer het aan de bron wordt gescheiden.
- CSRD rapportage: Inzichtelijk maken van benodigde data voor CSRD-richtlijn.
Wil jij meer weten over het impact programma?
Neem contact op met Ronald Molenaar:
r.molenaar@gpgroot.nl | 088-4721244