Ontdek de belangrijkste ontwikkelingen in de markt
Samen werken aan een duurzame toekomst

De afval- en recyclingindustrie staat voor grote veranderingen, gedreven door een verschuivende marktvraag, steeds veranderende wet- en regelgeving en een groeiend bewustzijn van de noodzaak om te verduurzamen. Nieuwe uitdagingen en kansen veranderen de manier waarop afval wordt benaderd. Wij nemen u mee in de belangrijkste ontwikkelingen.

Marktverandering door wet- en regelgeving

Vanaf 2024 worden bedrijven steeds meer verplicht volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)-richtlijnen te rapporteren. Hoewel u misschien nog niet zelf verplicht bent tot rapporten, kunnen uw leveranciers of klanten dat wel zijn. Het is raadzaam om uw keten te analyseren en maatregelen te nemen om te voldoen aan de duurzaamheidsvraag van uw relaties.

CO2-rapportage en afvalmonitoring zullen een grotere rol gaan spelen in het bedrijfsleven. Het scheiden van afval vertaalt zich direct in CO2-reductie. Zo biedt de GP Groot CO2-rapportage tool praktische inzichten voor een effectieve aanpak.

Afvalstoffenbelasting
Verhoging afvalstoffenbelasting met 10% | Rijksoverheid
CO2-tarieven
CO2-heffing voor industrie | Rijksoverheid
CSRD-wetgeving
Mkb-bedrijven moeten voldoen aan duurzaamheidsrapportage | Telegraaf

Nieuws en publicaties

CAO beroepsgoederenvervoer
Nieuwe CAO onderhandelingen. Voorstel vanuit vakbond is 10% loonsverhoging | FNV
Brand
Afvalverbrandingsoven AVR zeker jaar buiten werking door brand | NOS

Innovatie en ontwikkelingen

Op onze verwerkingslocatie in Alkmaar genereren we grotendeels onze eigen elektriciteit met zonne-energie en twee windturbines. We stellen uitdagende CO2 doelen om onze uitstoot te beperken. Onze focus ligt op hernieuwbare brandstoffen, zoals HVO. Ook denken we vooruit, hoe en waar kunnen we innoveren. Zo rijden wij sinds 2022 met een elektrische kraakperswagen en zijn in 2023 meerdere inzamelvoertuigen omgezet naar waterstofaandrijving voor een emissievrij wagenpark. Belangrijke voorwaartse stappen als onderdeel van de circulaire economie en energietransitie.

Elektrische inzamelvoertuigen
Eerste elektrische vuilniswagen voor GP Groot | NHD
Stap verder met waterstof
GP Groot gaat vooruit met bedrijfswagens op waterstof | Recycling magazine
Vergroening door snelladers
Acht snellaadpunten voor elektrische vrachtwagens in Noord-Holland | NHD

Ontwikkelingen afvalstromen

Bouw- en sloopafval is een samenstelling van twee of meer deelstromen afkomstig van bouwen, renoveren en/of slopen van gebouwen. Dit materiaal bestaat onder andere uit puin, zand, gips, hout, metaal, papier, karton, kunststof, e.d. De prijsaanpassing van bouw- en sloopafval is gekoppeld aan de marktontwikkelingen van de deelstromen die gesorteerd worden en vervolgens weer terug de markt in gaan.

Gipshoudende bouwmaterialen zijn afvalstoffen welke vrijkomen bij bouw- en sloopwerkzaamheden en bij sorteerprocessen van bouw- en sloopafval, afval van bedrijven en instellingen, enkel bestaand uit gipshoudende minerale afvalstoffen. Doordat wij dit materiaal vervolgens weer opwerken tot een circulaire grondstof en vervolgens terug leveren aan de fabrikanten hebben wij te maken met voldoende afzetmogelijkheden. Enkel de prijscorrectie op inflatie is van toepassing.

Het door ons ingezamelde hout wordt na te zijn bewerkt en geshredderd door ons afgezet als biobrandstof en als grondstof voor de spaanplaatindustrie. Beide industrieën laten een afname in de vraag zien, de spaanplaatindustrie heeft te maken met een lagere vraag naar nieuw product. De biomassacentrales hebben te maken met een sterk gedaalde energieprijs en hoge voorraden. De dalende trend die wij in Q4 2022 en 2023 zagen ligt achter ons, het prijsniveau van begin 2022 komt weer in zicht.

Onder puin verstaan wij een diversiteit van steenachtig materiaal wat afkomstig is van bouw- en sloopwerkzaamheden. Dit puin wordt vervolgens gebroken en als menggranulaat weggezet in de wegenbouw. Door de huidige verlaging van (wegen)bouwwerkzaamheden zien wij dan ook de vraag naar menggranulaat teruglopen wat vervolgens weer invloed heeft op de prijs.

Door minder verwerkingscapaciteit binnen de Nederlandse grenzen zijn we gedwongen steeds meer gevaarlijk afval te exporteren. Hierdoor moeten er extra kosten worden gemaakt op gebied van vergunningen, tol (maut) heffingen, CO2-heffing en milieubelastingen. Daarnaast stijgen de kosten bij de eindverwerkers en komen er vanuit de overheid aangescherpte eisen om emissies, zoals PFAS en ZZS) tegen te gaan

Meer informatie?

Via deze pagina informeren we u over de meest recente ontwikkelingen. Wilt u meer weten hoe u kunt inspelen op de marktveranderingen, dan staan wij uiteraard graag voor u klaar.

Neem contact op

Stuur ons online een bericht of bel 088 - 472 12 00

Container huren Direct contact