Ontdek belangrijke ontwikkelingen in de markt
Samen werken aan een duurzame toekomst

De afval- en recyclingindustrie bevindt zich in een transitie, gedreven door een verschuivende marktvraag, aanpassingen in wet- en regelgeving en een groeiend bewustzijn van de noodzaak om te verduurzaming. De dynamiek in de branche brengt uitdagingen en kansen met zich mee. Waardoor de blik hoe wij als maatschappij naar afval kijken verandert. Wij nemen u mee in de belangrijkste ontwikkelingen.

Wet- en regelgeving

Bedrijven worden steeds meer verplicht te rapporteren volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)-richtlijnen. Hoewel uw organisatie mogelijk nog niet onder deze verplichting valt, kunnen uw leveranciers of klanten dat wel zijn. Het is raadzaam om uw keten te analyseren en maatregelen te nemen om te voldoen aan de duurzaamheidsvraag van uw partner en relaties.

Het Implementatiebesluit richtlijn duurzaamheidsrapportering is op 12 juli 2024 aangeboden aan de Tweede Kamer. Na de parlementaire behandeling zal het Implementatiebesluit naar de Raad van State worden gezonden en na afronding worden gepubliceerd in het Staatsblad.

Door tijdig in te spelen op de CSRD regelgeving en gebruik te maken van bijvoorbeeld ondersteuning en tools van GP Groot, voldoet u niet alleen aan de wettelijke eisen, maar draagt u ook bij aan een duurzamere toekomst.

Wetswijziging ZZS

Het primaire doel van de overheid is om door de wetswijziging voor Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) de veiligheid en het milieu te beschermen. Door bedrijven te verplichten ZZS in hun afvalstromen te melden, kunnen overheidsinstanties beter geïnformeerd beslissingen nemen over de behandeling en verwerking van deze afvalstromen. De overheid neemt in 2025 het besluit of deze wetswijziging in werking wordt gesteld.

CO₂-heffing
Belastingplan 2025 afvalstoffenheffing | NVRD
CSRD-wetgeving
Wat is de CSRD-richtlijn en hoe ga je ermee aan de slag? | MVO Nederland
ZZS
Zeer Zorgwekkende Stoffen in afval | Rijkswaterstaat

Berichten GP Groot

Brand in vuilniswagen

De laatste tijd zijn er veel branden bij afval- en recyclebedrijven. Vaak zijn batterijen in de bedrijfsafvalcontainer de oorzaak van deze branden.

Dit is ons ook overkomen op dinsdag 6 juni. Tijdens een rit vatte de lading van één van onze vuilniswagens vlam. Door snel ingrijpen van de chauffeur en bijrijder kon de brandende lading op tijd uit het voertuig op de openbare weg worden gelost. Hierdoor is de vrachtwagen niet beschadigd geraakt.

Hoe kunt u batterijen en accu’s apart inzamelen?
Batterijen, accu’s en ander gevaarlijk afval horen niet thuis in de bedrijfsafvalcontainer. Het metaal in de batterijen reageert namelijk heftig op bijvoorbeeld vocht waardoor er kans is op brand en explosie. Dit geldt vooral voor lithium batterijen, die u kunt vinden in smartphones, drones, elektrische fietsen en veel andere gebruiksvoorwerpen. Zamel deze batterijen en accu’s dus altijd apart in!

Wilt u meer weten over het apart inzamelen van gevaarlijk afval of heeft u een vraag?

Neem contact op via 088 – 472 1200 of mail ons op verkoop@gpgroot.nl.

Innovatie en ontwikkelingen

Op onze verwerkingslocatie in Alkmaar wekken we onze eigen elektriciteit op met zonne-energie en twee windturbines en zijn we daarmee energie neutraal. We stellen uitdagende CO₂-doelen om onze uitstoot te beperken. Zo rijdt inmiddels 12,5% van ons wagenpark op een alternatief energieproduct, zoals elektriciteit, HVO, LNG of CNG. Ook zijn meerdere inzamelvoertuigen omgezet naar waterstofaandrijving voor een emissievrij wagenpark. Wij optimaliseren de routes die onze wagens rijden continu voor efficiënter transport en hebben een hernieuwde focus op een duurzamer inkoopbeleid. Ten slotte ondersteunen wij klanten bij het verbeteren van afval scheiden en verminderen van CO₂-uitstoot. Belangrijke voorwaartse stappen als onderdeel van de circulaire economie en energietransitie.

CO₂-rapportage en afvalmonitoring gaan een grotere rol spelen in het bedrijfsleven. Het scheiden van afval draagt direct bij aan CO₂-reductie doordat materialen beter ingezet kunnen worden voor recycling. De CO₂-rapportagetool van GP Groot biedt praktische inzichten om uw impact op het milieu te verlagen en stelt u instaat om zelf grip te houden op uw duurzaamheidsstrategie en rapportageverplichtingen.

Elektrische inzamelvoertuigen
Eerste elektrische vuilniswagen voor GP Groot | NHD
Stap verder met waterstof
GP Groot gaat vooruit met bedrijfswagens op waterstof | Recycling magazine
CO₂-rapportage
De CO₂-rapportagetool van GP Groot biedt praktische inzichten om uw impact op het milieu te verlagen.

Ontwikkelingen afvalstromen

Bouw- en sloopafval is een samenstelling van twee of meer deelstromen afkomstig van bouwen, renoveren en/of slopen van gebouwen. Dit materiaal bestaat onder andere uit puin, zand, gips, hout, metaal, papier, karton, kunststof, e.d. De prijsaanpassing van bouw- en sloopafval is gekoppeld aan de marktontwikkelingen van de deelstromen die gesorteerd worden en vervolgens weer terug de markt in gaan.

Gipshoudende bouwmaterialen zijn afvalstoffen welke vrijkomen bij bouw- en sloopwerkzaamheden en bij sorteerprocessen van bouw- en sloopafval, afval van bedrijven en instellingen, enkel bestaand uit gipshoudende minerale afvalstoffen. Doordat wij dit materiaal vervolgens weer opwerken tot een circulaire grondstof en vervolgens terug leveren aan de fabrikanten hebben wij te maken met voldoende afzetmogelijkheden. Enkel de prijscorrectie op inflatie is van toepassing.

Het door ons ingezamelde hout wordt na te zijn bewerkt en geshredderd door ons afgezet als biobrandstof en als grondstof voor de spaanplaatindustrie. Beide industrieën laten een afname in de vraag zien, de spaanplaatindustrie heeft te maken met een lagere vraag naar nieuw product. De biomassacentrales hebben te maken met een sterk gedaalde energieprijs en hoge voorraden. De dalende trend die wij in Q4 2022 en 2023 zagen ligt achter ons, het prijsniveau van begin 2022 komt weer in zicht.

Onder puin verstaan wij een diversiteit van steenachtig materiaal wat afkomstig is van bouw- en sloopwerkzaamheden. Dit puin wordt vervolgens gebroken en als menggranulaat weggezet in de wegenbouw. Door de huidige verlaging van (wegen)bouwwerkzaamheden zien wij dan ook de vraag naar menggranulaat teruglopen wat vervolgens weer invloed heeft op de prijs.

Door minder verwerkingscapaciteit binnen de Nederlandse grenzen zijn we gedwongen steeds meer gevaarlijk afval te exporteren. Hierdoor moeten er extra kosten worden gemaakt op gebied van vergunningen, tol (maut) heffingen, CO2-heffing en milieubelastingen. Daarnaast stijgen de kosten bij de eindverwerkers en komen er vanuit de overheid aangescherpte eisen om emissies, zoals PFAS en ZZS) tegen te gaan

Meer informatie?

Via deze pagina informeren we u over de meest recente ontwikkelingen. Wilt u meer weten hoe u kunt inspelen op de marktveranderingen, dan staan wij uiteraard graag voor u klaar.

Neem contact op

Stuur ons online een bericht of bel 088 - 472 12 00

Container huren Direct contact