Landelijke samenwerking tilt verduurzaming naar hoger niveau
GP Groot inzameling en recycling aan de slag voor alle BMN-Groep locaties in Nederland
Van goederen die worden afgeleverd in folie tot de papieren administratie op kantoor: ook bij een bouwmaterialenleverancier ontstaan er dagelijks grote hoeveelheden afval. Het professionaliseren van dat afvalmanagement kan een grote uitdaging zijn. Vooral wanneer je meer dan 140 vestigingen en distributiecentra hebt in heel Nederland, zoals BMN (Bouwmaterialen Nederland). GP Groot is hun vaste partner geworden met als doel om samen de afvalstromen en inzameling op duurzame wijze te verbeteren.
Dat duurzaamheid door BMN serieus wordt genomen, blijkt uit de aparte ESG (Environmental, Social & Governance) afdeling die is opgezet binnen het bedrijf. Sinds enkele jaren houdt het toegewijde team zich bezig met verduurzaming van de bedrijfsvoering op alle vlakken. Zo ook op het gebied van afval, vertelt Michael Bool, Projectadviseur ESG bij BMN: “Voorheen werkten we met verschillende afvalverwerkers samen en lag de coördinatie van ons bedrijfsafval bij de afdeling facility. Maar met meerdere databestanden werd het enorm onoverzichtelijk en was het een uitdaging om degelijk te kunnen rapporteren over onze ESG doelstellingen.”
``Inzicht hebben in de juiste data is erg belangrijk. Doordat we nu een landelijke samenwerking met GP Groot hebben, kunnen we de gegevens van alle regio’s bij elkaar brengen in één overzichtelijk dashboard.``
Afvalstromen op meerdere locaties
Niet alleen de coördinatie, maar ook de verantwoordelijkheid ligt daarom nu bij het ESG team van BMN. “Inzicht hebben in de juiste data is erg belangrijk. Doordat we nu een landelijke samenwerking met GP Groot hebben, kunnen we de gegevens van alle regio’s bij elkaar brengen in één overzichtelijk dashboard”, vertelt Michael. Die gegevens gaan over het afval dat afkomstig is van hun eigen distributiecentra en vestigingen, maar ook over het afval wat retour komt op bouwplaatsen waar BMN materialen levert. “We leveren bijvoorbeeld op locatie bij bouwprojecten maar ook bij een particuliere verbouwing.” En dat brengt afval met zich mee: van materialen in karton of plastic die op de bouwplaats worden uitgepakt, tot een puincontainer voor de deur bij een particulier.
Essentiële criteria
Het was voor de ESG afdeling dan ook noodzaak om het gehele proces efficiënter en slimmer in te richten. Een onderzoekstraject volgde, waarbij GP Groot als sterkste partner uit de bus kwam. “Met sommige BMN locaties werkten wij al samen voor het inzamelen en verwerken van het afval, dus we zijn verheugd dat we de samenwerking kunnen uitbreiden en naar een hoger niveau tillen. Nu kunnen we ons inzetten om ook landelijk de doelstellingen te halen voor BMN”, vertelt Marit Bus, implementatiemanager bij GP Groot. Michael benadrukt enkele essentiële zaken die meespeelden bij hun beslissing: “BMN is ontstaan uit de overname van diverse bedrijven met ieder haar eigen contacten en afspraken en dat bracht uitdagingen met zich mee bij het instellen van een centraal dashboard. Daarnaast hebben we enkele externe voorkeursinzamelaars die we wilden behouden. Het dashboard van GP Groot biedt mogelijkheden om real time data in te zien en koppelingen te maken naar andere systemen. Hun expertise is van grote toegevoegde waarde voor ons. In plaats van verschillende partijen en contactpersonen hebben we nu één aanspreekpunt. De backoffice van GP Groot werkt zeer snel en efficiënt. Kortom: we waren enthousiast over het complete plaatje.”
Van implementatie naar analyse
Vlak voor de zomer is de samenwerking gestart. Sindsdien zijn er al veel stappen gezet, vertelt Marit: “Er is gestart met het inventariseren van wat er bij de distributiecentra en vestigingen staat aan soorten afvalcontainers. We zijn op locaties gaan kijken wat er gebeurt qua inzameling. In die eerste maanden hebben we meerdere quick wins doorgevoerd waardoor directe kostenbesparing is gerealiseerd of waardoor interne processen zijn vereenvoudigd.” Ondertussen zijn er ruim 1.000 containers geplaatst en kan het echte werk beginnen. “Vanaf nu kunnen we data gaan analyseren. Dat betekent kritisch kijken naar welk afval er vrijkomt en daar verbeteringen op doorvoeren”, vult Marit aan.
Ook Michael is enthousiast over de volgende fase van de landelijke samenwerking: “Processen komen nu pas echt goed in beeld. Zo hadden we nooit volledig inzicht in ons chemisch afval en nu hebben we dat wel.” Het dashboard is ook van grote waarde tijdens vergaderingen vertelt hij: “We kunnen de data filteren op onder andere regio, totaal, maand en kwartaal. Aan de hand van die gegevens nemen we medewerkers mee in ons verhaal en dat helpt weer bij de bewustwording van wat er gebeurt met ons afval.”
Toekomstambities
Ondertussen wordt er al vooruit gekeken naar de doelen die er voor de toekomst liggen. Marit zegt daarover: “De focus ligt op het verduurzamen en dat gaat veel verder dan het plaatsen van afvalcontainers. Zo willen we zoveel mogelijk circulaire ketens creëren, waarbij onder andere folies worden terug geleverd als plastic zakken. Kritisch kijken naar wat nu precies vrijkomt aan afval op een locatie en hoe we dat slim kunnen inzamelen. We blijven altijd toewerken naar optimalisatie.”
Ook Michael heeft een ambitieus doel: een afvalvrije bouwplaats. “Daar willen we naartoe werken. Samen met GP Groot willen we onderzoeken hoe we dat inzichtelijk kunnen maken en welke oplossingen we daarvoor kunnen bedenken. We kijken er naar uit om samen die weg te bewandelen.”
Meer weten over duurzaam inzamelen en efficiënte verslaglegging?
Neem contact op met Marit Bus:
m.bus@gpgroot.nl | 088 4721240